niedziela, 24 lutego 2013

Dyscyplina

Podręczniki metodyczne poświęcają sporo uwagi dyscyplinie w klasie. Oto sposoby, które wykorzystuję prowadząc zajęcia z moimi grupami. Chciałabym podkreślić, że nie wstawiam złych ocen za złe zachowanie, dlatego mój system prowadzenia lekcji musiałam wielokrotnie zmieniać, żeby osiągnąć jak najlepsze środowisko pracy.

- Możemy zaproponować uczniom, że jeżeli na danych zajęciach będą się dobrze zachowywać, to kolejne zaczniemy od piosenki (lub jakiejś ulubionej gry, jeśli grupa taką ma - więcej na temat warm-up activities w kolejnych postach). Rysujemy na tablicy 3 - 5 nutek i ścieramy jedną, kiedy uczniowie są za głośno. Jeśli wszystkie nutki znikną, następne zajęcia zaczynamy od sprawdzania 'nudnej' pracy domowej LUB - i to wg mnie lepsza metoda - stosujemy warm-up activity, które nie wywołuje takich emocji, jak np. gra w bombę, o której napiszę następnym razem.
- Warto mieć ze sobą słoik/pudełko, do którego wrzucamy karteczki z imionami dzieci. Informujemy uczniów, że losujemy teraz jedną osobę, która otrzyma pod koniec zajęć ocenę z aktywności. Aby uzyskać dobrą ocenę uczeń musi aktywnie uczestniczyć w lekcji, a każde złe zachowanie zmusi nauczyciela do rozważenia, czy zasługuje na najlepszą ocenę. Nie mówimy uczniom kogo wylosowaliśmy, a podczas zajęć możemy sugerować, że jest to osoba, która np. właśnie sprawia problemy. Na koniec informujemy daną osobę jakie zachowanie Ci się podobało, a jakie nie i wystawiamy za to ocenę lub nagradzamy naklejką.
- System motywacyjny - ja używam naklejek - za dobre zachowanie nagradzam uczniów naklejką ze zwierzakiem i napisem np. super, czy keep it up. (Łatwo znajdziecie sklepy z naklejkami motywacyjnymi w internecie, ja używam takich, z napisami angielskimi.) Osoba, która źle się zachowywała nie otrzymuje naklejki - LUB - w przypadku młodszych grup - otrzymuje naklejkę z informacją, że powinna poprawić zachowanie. 
- Moje koleżanki z pracy drukują plansze z buźkami - uśmiechnięte i smutne - wycinają je i na koniec zajęć rozdają dzieciom LUB przyklejają do brystolu, na którym wypisane są imiona dzieci. Myślę, że druga opcja jest ciekawsza, można wtedy pod koniec zajęć/tygodnia/miesiąca wystawić dziecku odpowiednią ocenę z zachowania/aktywności.
- Podczas zajęć 90minutowych na tablicy piszę ENGLISH - każda literka oznacza jedną minutę przerwy. Kiedy jest za głośno, coś dzieje się nie po mojej myśli - ścieram jedną literę, a tym samym zabieram jedną minutę przerwy.
- Dla spóźnialskich - karne gole. Np. trzy spóźnienia/karne gole to dodatkowa praca domowa.

Mam nadzieję, że moje pomysły pomogą Wam w prowadzeniu zajęć. Zachęcam do pisania innych sposobów w komentarzach, aby pomóc innym nauczycielom.

2 komentarze: